Smiley recensie: Met open mond gelezen! Wat een verhaal!

Smiley lotte boot review

Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.

Smiley is het indrukwekkende en waargebeurde verhaal van Julia, die op 14-jarige leeftijd in een Mexicaanse bende terecht komt. Het net sluit zich langzaam om haar heen en eens een bendelid, altijd een bendelid…

Smiley samenvatting

‘Smiley’ is het waargebeurde verhaal van Julia, een 14-jarig meisje van Mexicaanse afkomst. Ze is haar moeder al op jonge leeftijd verloren. Haar vader moet daarom zoveel mogelijk werken en zij moet daardoor voor haar broertje zorgen.

Het gezin woont in Washington DC, in een Latino wijk waar verschillende bendes heersen. Wanneer ze naar haar nieuwe school gaat leert Julia Anna kennen. Zij is lid van de bende StreetMaffia, een van de meest gevaarlijke bendes van het land. Via Anna ontmoet Julia Dante, de leider. Ze wordt op slag verliefd en op die manier rolt ze de groep in.

In eerste instantie lijkt het alsof Julia de familie heeft gevonden die ze nooit heeft gehad. Lid worden is dan ook geen lastig besluit voor haar. Maar vanaf dat moment krijgt Julia ook de keiharde realiteit te zien: het toenemende geweld, de problemen waar ze steeds dieper in wegzakt. Julia wil niets liever dan uit deze wereld ontsnappen, maar bendelid ben je voor het leven…

Smiley in de winkel bekijken

€8,50
Prijs gecheckt op 14 april 2024 15:36
Amazon.nl
€8,50
Bookspot.nl
€16,95
Bol.com

Over de auteur

Lotte Boot is zelfstandig journalist en tekstschrijver. Ze houdt vooral van het maken van en bijdragen aan mooie publicaties (boeken, magazines, brochures en rapporten). Daarnaast schrijft ze ook fictie. In 2023 komt Het penthouse uit. In 2013 publiceerde ze Smiley. Lotte Boot geeft regelmatig lezingen over dit laatste boek op scholen en festivals voor scholieren. Ze is op dit moment bezig met een roman voor volwassenen.

Smiley beoordeling

Titel: Smiley

Genre: YA

Auteur: Lotte Boot

Uitgave: 1

Bindwijze: Hardcover

Uitgeverij: Bertram + De Leeuw uitgevers

Logo uitgever:

Publicatiedatum: 19 September 2013

ISBN: 9789461561312

Aantal pagina's : 256

• Met open mond gelezen! Wat een verhaal!
5

Summary

Dit boek is werkelijk schokkend. Ik heb met open mond van schrik/verbazing/afschuw gelezen. Toen ik ontdekte dat dit ook nog eens waargebeurd is, was mijn verbazing en schrik des te groter. Wat een indrukwekkend verhaal. Het boek leest bijna als een film, wat jongeren vaak erg prettig vinden (en ik ook). Je voelt als lezer het onheil naderen en toch kan je er niets aan doen. Het gebruik van Spaanse termen en uitspraken maakt dat het authentiek aanvoelt. Knap hoe Boot dit waargebeurde verhaal zo heeft kunnen omzetten in een heerlijk boek voor jongeren. Alles loopt vloeiend in elkaar over en werkt toe naar het knallende einde. Ik raad dit boek regelmatig aan op school, omdat ik dit zeker een aanrader vind voor jongeren die niet zo van lezen houden of lezen maar suf en stom vinden. Dit is nou precies zo’n boek dat je kan laten zien hoe gaaf lezen kan zijn, wat voor indrukwekkende verhalen je kunt vinden in een boek en hoe het je een inkijkje kan geven in werelden die zich ver van de jouwe bevinden. Niet alleen dat, maar het is een spannend verhaal waardoor iedereen in dit boek wordt gesleurd.

Pluspunten

• Indrukwekkend
  • Spannend
  • Waargebeurd
  • Steengoed einde

Minpunten

Categorie: Review

Foto van auteur

Imke

Imke is een echte boekenwurm. Zij leest en verzamelt boeken uit veel verschillende genres. In het dagelijks leven is zij ook docent en vanuit die rol is ze altijd op zoek naar de nieuwste en mooiste jeugdboeken.